Art Based Learning

Het leuke van onderdeel zijn van een leercommunity, is dat wij ook elkaar lessen en workshops geven. Afgelopen zondag konden wij meedoen aan een workshop ‘Art Based Learning’ gegeven en georganiseerd door Dian Langenhuijzen en Irene Ulrichs in Willem Twee in Den Bosch.

Deze methode is in 2012 ontwikkeld door Jeroen Lutters omdat hij besefte dat hij in zijn leven het meeste leerde van de kunsten. Dat herken ik en ik was nieuwsgierig naar deze methode en hoe ik dit zelf kan inzetten. Hij definieert creativiteit oa als het vermogen om je vrijheid vorm te geven en durven doen. Deze vermogens heb ik van jongs af aan voor mijn idee op een hele vanzelfsprekende manier ontwikkeld, ABL geeft mij handvatten om dit ook andere aan te bieden dit vermogen te ontwikkelen. Ik heb beleefd dat ABL mooi als metafoor voor samenleven en samenwerken kan worden gebruikt, het geeft je de mogelijkheid om te oefenen om vrijblijvend ergens in te stappen en iets uit te proberen. Ik merk dat veel mensen (studenten) dat lastig vinden en vaak eerst willen weten waarom ze iets moeten doen of weten en moeite hebben om iets nieuws uit te proberen. Terwijl als je niks nieuws probeert, kom je ook niet tot nieuwe inzichten.

De 5 stappen van Art Based Learning zijn:

  1. Stel een persoonlijke vraag (ik kan mij voorstellen dat dit voor sommige een uitdaging is, en wil nog bedenken hoe je dit goed aanbiedt)
  2. Kies een werk (wij waren bij de Expositie ‘Safe Space’, ik kan ook afbeeldingen en boeken meenemen) of laat je roepen door een werk.
  3. Beschrijf het werk objectief in 15 minuten (ik merkte dat ik steeds meer nieuwe dingen zag en dat het zo een goede voorbereiding was op stap 4).
  4. Beschrijf het werk subjectief (doordat ik het werk zo nauwkeurig had bekeken, kreeg ik associaties die ik niet direct had verwacht, ook kreeg ik zo antwoord op mijn vraag zonder dat ik daar nu perse mee bezig was.
  5. Wissel je ervaring uit in tweetallen (door mijn gedachten uit te spreken, lucht te geven, kwamen al pratend weer nieuwe inzichten, ook de associaties van de ander boden weer een interessant perspectief op het kunstwerk)

Ik had ‘Paper Draft’ (2018-2019) van Konrad gekozen:
Paper Draft bestaat uit vier enorme vellen van het dunste rijstpapier. Zij hangen in de ruimte, te wachten tot een bezoeker ze in beweging zet. Dat gaat makkelijker dan je denkt: loop tussen de vellen door, en het papier geeft je de ruimte. Ineens bevind je je in een klankschaal; de manier waarop je loopt, bepaalt hoe het werk beweegt en klinkt. Rennen mag ook!
Het werk van Kunrad gaat altijd om geluid. Het begon met muziek maken op de computer, maar dat vond hij te beperkt. Hij is altijd op zoek naar manieren om allerlei verschillende objecten geluid te laten maken en ontwikkelde vanuit die fascinatie een holistische aanpak: bij de installaties die hij maakt zijn alle elementen van het kunstwerk nodig om het geluid te maken, of te versterken. Het komt allemaal voort uit het gekozen materiaal.
Alle onze zintuigen helpen mee om de ervaring van geluid te benadrukken. Dit noemt hij SISE: Structural Immersive Sound Experience. Om te zorgen wij zelfs het kleinste geluid horen, creëert hij een ervaring waarin dit geluid opvalt en floreert. Het werk brengt je in het ‘hier en nu’, bewust van je eigen aanwezigheid ten opzichte van het papier, en bewust van het geluid dat het voortbrengt.
Pas op! Dit werk verdraagt geen vloeistof.
Kunrad studeerde Composition Electronic Music aan de HKU in Utrecht en deed een master aan de ArtScience Interfaculty in Den Haag (onderdeel van de KABK).
Selectie tentoonstellingen/projecten:
This Art Fair, The Hague station area, Todays Art, KABK, STEIM, Nutshuis, Muziekgebouw Utrecht, Splendor, Willem Twee, Studio Loos, Royal Conservatoire Den Haag, Heden, Zaal100, Beurs van Berlage, The Grey Space in the Middle, Stadskantoor Utrecht(city hall), Moira, iii workspace. www.kunrad.cargo.site

Paper Draft van Kunrad


« »