‘De balans tussen varen op intuïtie en de begeleiding van buitenaf’.

Begeleidingsoverzicht:

In dit blog een overzicht van de blogs waarin ik expliciet verwijs naar de begeleiding die ik heb gehad. De begeleiding bestaat uit gesprekken met experts via de master (experts intern), experts die ik zelf op zoek of tegenkom (experts extern) en mijn studiegenoten.

Het meest recente gesprek dat ik had met betrekking tot mijn onderzoek was met professor Baziel van Engelen, neuroloog en filosoof. Hij heeft het initiatief ‘Ruimte voor Radboud’ opgezet. Van hieruit wil hij activiteiten en bijeenkomsten organiseren die gericht zijn op zingeving, spiritualiteit en creativiteit voor de medewerkers van het Radboudumc. Hij was heel geïnteresseerd in mijn artistieke onderzoek, onder de indruk van de oorsprong hiervan en de belevingen die ik tot nu toe heb. Ook hij erkende de meerwaarde van een zachte, kunstzinnige benadering, die ruimte maakt voor een bredere aandacht voor de patiënt, dan alleen het medische aspect. In die ruimte kan men samen verkennen, patiënt en zorgverlener of liever kunsteducator, waar de ‘Beschermjas’ zit en hoe de patiënt dit in kan zetten tijdens de behandeling. Hij wil graag meer ruimte voor zowel medewerkers en patiënten in het ziekenhuis om dit mogelijk te maken. Hij gaf ook aan dat artsen en verpleegkundigen niet persé de meest geschikte mensen hiervoor zijn. Zij hebben, over het algemeen, een hele andere, veel gerichtere benadering naar de patiënt, en zichzelf. Mijn ontwapende houding en vermogen kwetsbaar te zijn, was voor hem een duidelijke meerwaarde en kwaliteit die van belang is om met iemand zijn of haar ‘Beschermjas’ te zoeken. Dit wordt ook ondersteunt door neuroloog Bas Bloem, zie zijn presentatie ‘Why healthcare needs the help of arts’ https://www.youtube.com/watch?v=wjSiDGEOJt4&t=

In ‘Kunst = van levensbelang, hierin meer over:

– het minicollege van Bas Bloem dat ik bijwoonde op 1 september 2019, expert extern.

– gesprek met Pieter van Leeuwen, docent, onderwijsontwikkelaar, coördinator minor Creativiteitsontwikkeling bij Hogeschool Arnhem Nijmegen, expert extern.

Door David Limaverde ben ik beter gaan begrijpen wat artistiek onderzoek inhoudt en kwam er zo achter dat deze manier van onderzoeken goed bij mij past. Deze manier van onderzoek sluit goed aan omdat het handelend en zoekend blijft in het proces. Bij de Blue Zone waren ze ook blij met deze manier van onderzoek, omdat dat wezenlijk anders is dan de manier waarop zij onderzoek doen. 

Mijn patchwork is het artistieke medium = praxis (naar Paolo Freire) die een dialoog laat ontstaan dat tot nieuwe inzichten leidt voor ieder die bij dit proces is betrokken.

Meer achtergrond over ‘artistiek onderzoek in het blog ‘Plan B’.

Meer over de experttalk op 18 januari 2020 met David Limaverde in het blog ‘Beschermjasjes’

‘Ondertussen bij de Master’: peerfeedback

‘De verbindende werking van kunst’expert externKarin Boelhouwer, bestuurder Kunstenbond en fractievoorzitter GroenLinks provincie Utrecht.

‘Kunst als Food for Thought’: perspectievenopdracht

‘Art Based Learning’: Peer learning

Deze workshop was door twee studiegenoten georganiseerd, Dian Langenhuijzen en Irene Ulrich. In deze reeks heb ik samen met 5 klasgenoten ‘A seat at the table’ georganiseerd. We hebben Richard Kofi uitgenodigd die een interactieve lezing gaf over het dekoloniseren van kunst. Op 17 februari organiseer ik nog een avond waarin de film ‘Wij anti-autoritaire kinderen’ van Sharon Zegers Kilinger wordt getoond. Qua onderzoekvorm en waar de oorsprong van creativiteit kan zijn komt in deze film naar voren.

 ‘Maak een contextmap’: opdracht contextmap maken.

‘Beleid = Boring?’: beleidsopdracht

Feelings are Facts’: opdracht ‘ontleed je onderzoeksvraag’ (foto on dit blog is mogelijke inspiratie voor de weergave van mijn bronnen).

Soms valt het kwartje pas later…(tussenevaluatie november 2019)’: in dit blog hoe de eerste aanzet werd gemaakt tot mijn huidige artistieke onderzoek, dankzij Ief Spincemaille.

‘De kunst van kwetsbaarheid’experttalk op 30 november, deze dag was er ook een ‘peerlearning’ activiteit: ‘Raak of Vermaak’, wat ik hier vooral interessant vond het inzicht dat ook bij het kijken naar kunst, welke vorm dan ook, het prettig is als er (letterlijk) ruimte wordt gecreëerd waarin de mogelijkheid wordt geboden om op verschillende manieren te reageren op kunst. Sommige mensen willen meteen iets kwijt, kunnen dit ook verbaal doen, andere willen de ervaring/beleving laten bezinken en misschien op een andere manier op reageren. Interessant om naar verschillende manieren te zoeken.

‘Le Tapis DeBora’experttalk op 18 januari 2020 met Mirjam Kaptein, zij raadde mij nog twee bronnen aan: ‘Education Socially Engaged Art’ van Pablo Helguera en ‘Relational Aesthetics’ van Nicolas Bourriaud. Heb de boeken net in huis en ze zijn sowieso interessant voor mijn vrije studieruimte ‘Hoe geef ik mijn eigen Bildungslessen vorm’. College Theo Meereboer en gesprek met Helga Verheugd, kunsthistorica, externe expert.

Externe Experts’: De gesprekken met mijn externe experts Baziel van Engelen, Kitlyn Tjin A Djie en Rose Figdor bieden ook een waardevolle aanvulling voor allerlei inzichten tav mijn onderzoek. Met Kitlyn heb ik nog een vervolgafspraak staan en met Rose en Baziel heb ik afgesproken dat ik hen mag blijven benaderen voor input en feedback.

Anne van Rossum, secretaris HR/teamcoach toekomstbestendig verplegen en mede-oprichter van de Blue Zone: gesproken op 18 februari, met haar over de Blue Zone en hoe de toekomst hiervan uitziet. (nog uitwerken)