Mijn werk, wie ik ben en wat ik wil onderzoeken en ontwikkelen, zijn aspecten die voor mij allemaal met elkaar verbonden zijn. Ik vind het vanzelfsprekend om mij hierin volledig te laten zien en soms dus ook letterlijk bloot te geven. Mijn visie heet ook niet voor niks ‘Ik deel dus ik ben’ (zie blog en pdf’s bij ‘Kunst en positieve gezondheid). Soms leidt dit tot ongemakkelijke situaties. Maar ik merk zelf dat hoe meer ik dit doe hoe makkelijker het is om met het ongemak van anderen om te gaan, waarschijnlijk omdat ik door mijn kwetsbaarheid steeds beter bij mijzelf kan blijven. Verder kom ik ook steeds meer mensen tegen die hun kwetsbaarheid in hun werk laten zien en wat hen dat oplevert. ‘Het kan moeilijk zijn om je kwetsbaar op te stellen als mens of samenleving, maar dat is wel de ruimte waarin we kunnen groeien, met elkaar’, dit zei Clarice Gargard in het nagesprek bij haar film ‘De waarheid over mijn vader’. (Fragment uit de blog ‘Eerste week ‘Blue Zone’ en de kunst van het kwetsbaar opstellen’).
Ik ben een bezige bij, nieuwsgierig en vind veel leuk en interessant. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat mijn bronnen ook heel divers zijn en overal vandaan komen. In dit blog een weergave van de meest relevante bronnen die aan de basis van mijn onderzoek liggen. Namelijk mijn visie dat ik in het eerste jaar schreef en het onderzoeksplan dat ik in het begin van het tweede jaar schreef. Zo is één overzicht voor de buitenstaander hopelijk ook duidelijk waar mijn gedachten vandaan komen en hoe ik deze onderbouw. Naar aanleiding van de feedback die ik van mijn docenten heb gekregen ben ik tot deze vorm gekomen. Het gevaar dreigde dat ik teveel de verbanden alleen in mijn eigen wezen liet plaatsvinden en dat de uitdaging er voor mij inzit om dit meer zichtbaar te maken.
Binnenkort volgt nog een weergave van de meest relevante bronnen voor de huidige stand van zaken in mijn onderzoek en de bronnen die van belang zijn in mijn positionering.
- Blog: ‘Ik deel dus ik ben’
Eerste artikel in de blog als pdf te downloaden is mijn visie op kunsteducatie ‘Ik deel dus ik ben’. Geraadpleegde bronnen:
- Nicole Krauss, auteur, herkenning en inspiratie met betrekking tot de rol en waarde van fantasie. Kennistype: Uit Volkskrant artikel van Peters uit 2005.
- ‘Levinas in de praktijk’ van Jan Keij. Kennistype: Een handleiding voor het best mogelijke helpen, privé en in de zorg uit 2009. E-Book
- Kennistype: Levinas in het hoorcollege van van der Linden in 2019.
- Kennistype: ‘Door kunst onderwezen willen worden’ van Biesta uit 2017.
- Kennistype: ‘Het prachtige risico van onderwijs’ van Biesta uit 2015.
- ‘Wat moet ik doen om erbij te horen’, Nazmiye Oral verbeeldt in haar column op treffende wijze welke verwijdering ontstaat als anderszijn voortdurend als obstakel wordt gezien om werkelijk deel uit te maken van dezelfde samenleving. Kennistype: gesproken column van Nazmiye Oral uit 2018.
- Kennistype: gesprekken met mijn vader filosoof R.A.M. Heijne
Tweede artikel in de blog als pdf te downloaden is mijn onderzoeksplan ‘Blue Zone‘. Geraadpleegde bronnen:
- Ceija Stojka, Oostenrijkse kunstenaar (1933 – 2013). Expositie gezien in het Valkhof museum in 2019 + artikel NRC 2019. Kennistype: expositie en krantenartikel.
- Kusama, Japanse kunstenaar (1929 – ). Expositie gezien in Voorlinden 2019 + artikel van van Huut, 2019. Kennistype: expositie en artikel van van Huut op Brainwash.nl.
- Frida Kahlo, kunstenaar die al sinds mijn jeugd enorme aantrekkingskracht voor mij heeft, door haar magisch realistische stijl die zeer tot mijn verbeelding spreekt en waar mijn fantasie heel erg door geprikkeld werd. Kennistype: boek ‘Mijn zuster Frida’ van B. Mujica.
- ‘Arts in Health’ van Daisy Faincourt. Heeft mij meer inzicht gegeven in de geschiedenis van kunst en gezondheidszorg en wat er qua interventies gebeurt op internationaal niveau. Kennistype: e-book.
- ‘Creativiteit’ van Mihaly Csikszentmihalyi. Leerde hem kennen via een dansperformance van Michele Rizzo in het Stedelijk Museum. Rizzo wilde met zijn performance laten zien hoe mensen in ‘flow’ kunnen raken. Voor het maakproces van dit stuk heeft hij zich verdiept in de ‘Flow’ theorie van Csikszentmihalyi. Voor mijn onderzoek interessant en relevant omdat een staat van ‘flow’ mentale rust brengt. Verder: creatieve processen maken dopamine aan, die een beschermende werking op de hersenen hebben (neuroloog Bas Bloem). Kennistypen: mini-college Bas Bloem, dansperformance van Michele Rizzo in het Stedelijk museum en boek ‘Creativiteit’ van Mihaly Csikszentmihalyi.
Reacties door Debora
Tapis DeBora Tour
Leuk Wanda! X
Tapis DeBora ‘The Movie’ :)
Dank je Fatima!
Tapis DeBora ‘The Movie’ :)
dank je, Ria!
Bedankt Blog
Dank je lieve Quinta! X
De Narratieven
Hallo Rob, In antwoord op jouw vraag deze passage uit mijn ...